Blåsor och Vattenkackerlackor

 

Mathias Dawidsson med familj är som vi alla vet nere och och gör volontärarbete i Kongo-Kinshasa.

Här kommer lite frågor och svar på hur de egentligen har det där nere.

 

 



Hej Mathias!

 

Hur har ni det där nere, nu efter snart ett halvår?

Vi har det bra. Just nu är vi inne i den lilla torrperioden som sträcker dig från februari till mars.

Det är riktigt varmt.

 

Vill du berätta lite kortfattat varför ni är i Kongo-Kinshasa?

Vi är här på uppdrag av GF (Gemensam Framtid som Missionskyrkan nu tillhör) och jobbar i ett fotbollsprojekt.

Fotbollsprojektet handlar om att använda fotbollen som redskap för att uppmuntra och stärka bra värderingar i ett land som trasats sönder av europeer och av inbördes stridigheter. Fotbollsskolans tre huvudord är: Respekt, ärlighet och vänskap.

Min huvuduppgift är att stötta de coacher som finns på skolan. Utmana, ge tips och idéer. Fast egentligen försöker jag att bli proffs.

 

Hur har det gått för er hittills, med olika projekt som jag antar att ni har/haft några?

Det har gått ganska bra för oss. Vissa saker är verkligen annorlunda att arbeta med om man jämför med hemma i Sverige. Dessutom tar allt otroligt mkt. längre tid, ngt. som ibland kan vara enormt frustrerande men som vi också börjar lära oss att hantera. Just nu håller vi på att avsluta ett beachvolleybollplan bygge. Fantastiskt mycket jobb och allt görs för hand. Jorden är stenhård och måste hackas loss innan man kan använda spade. Sitter här och skriver med 16 blåsor i mina händer.

 

Hur funkar det med Arne, Justus och Lotta, håller de sig sysselsatta ?

Justus och Arne har fått så mycket uppmärksamhet här i Kimpese så att de kommer nog tycka det är lite konstigt att inte alla ropar "Ane och Justuf" efter dem hela tiden när de kommer hem. Vi har hemskola med Justus på förmiddagarna och Arne leker med polarna ner för backen. På eftermiddagarna får vi ropa efter dem båda för att de skall komma hem. I lekarna med kompisarna blandar de franska, Kikongo och Lingala (de två sista språken är byspråk). En dag kom Arne hem och undrade vad ett ord på Kikongo betydde. Justus översatte till Lingala och Arne bara nickade. Lotta och jag fattade ingenting...

 

Hemlängtan är ju något ingen kan undgå, hur är det med den? Och har ni haft några besök från några nära o kära?

Nu när det börjar närma sig hemgång så kommer hemlängtan smygandes, fram för allt för mig och Justus. Men samtidigt så har vi stora utmaningar framför oss och vill verkligen ta till vara på de sista 10 veckorna här.

Lottas föräldrar och systrar har varit på besök (du känner kanske till Kerstin Petersson!?). Min föräldrar kommer om tre veckor. Väldigt roligt att ha nära och kär hos oss men avskeden är alltid lika jobbiga

  

Hur går det för dig då med bl.a. träning och fotbollen?

Det har inte blivit så mycket fotboll som jag först trodde. Har spelat en match med ett gäng coacher mot ett lag i grannbyn. Väldigt roligt. De kallar mig numera för Piké vet egentligen inte varför men tar det som en komplimang. Folk ropar ibland Chick Morris (tror de menar Chuck Norris) efter mig men det beror nog inte på matchen...

Dawidsson?
 

Tro det eller ej men jag simmar faktiskt en del. Det finns en pool i grannbyn som vi gärna besöker, ganska skabbig med stora vattenkackelackor i men det gör inget. Just nu är det tokigt varmt och helt omöjligt att ge sig ut att springa. Vi cycklar även 8-9 km varje dag för att ta oss fram och tillbaka till fotbollsskolan och försöker även vara med på en del övningar som vi håller i. Har provat Pauls Kilen-spel men det har funkat sådär. Gissar att det mest beror på mina usla franska instruktioner. Åh vad jag längtar efter Kilen och Nordövallen. Lite osäker på var jag står rent fotbollsmässigt men det får vi snart reda på när jag kommer hem:-)

 

Vill du skriva några rader och jämföra fotbollen där ni är nu och med den vi har här hemma, kvalitén på spelet, planerna och organisationen runt om.

Som vi spelar 4-4-2 hemma så spelar de 4-3-3 här. Efter att ha sett spelet så föredrar jag nog 4-4-2. Spelarna är riktigt duktiga med boll och spelet är oväntat bra om man ser till planerna de spelar på. Du hade börjat gråta om du var tvungen att spela på några av planerna som visa spelar på. Spelarna är små, sega och spänstiga. Snabba men lite slarviga. (Vilka av er som läser detta, tror att det är Emil som jag beskriver??). Tid är något odefinierbart. Träningen börjar klockan 15:30. -"15:30 eller 16:30, spelar det någon roll?". När det är match så sitter gärna åskådarna någon meter inne på plan. Till varje match finns det en utsedd man som går med och hotar alla som inte sitter (eller står på rätt sida linjen). Tröstlöst jobb då alla återtar sin plats inne på plan då han gått vidare.

 

 

Fri skrivning:

Vet inte om Daniel sagt till er men ni får gärna gå igenom era garderober efter fotbollskor som inte används längre. Gärna storlek 40-44. Har ni shorts, benskydd, strumpor mm så får ni gärna ta med det oxå och ge till Daniel (han ger det i sin tur till mina föräldrar). Gör det dock innan slutet av februari. Era grejer kom få nytt liv här nere. En lite rolig grej är att Elfsborg har skänkt lite grejer så att det finns en del shorts och tröjor hos barnen men om man frågar så är det ingen som har "Elfsborg" kläder utan alla har "Ellos" kläder.

 

 

3 snabba:

 

Gais eller IFK?

Svar:Häcken

 

Lökholmen eller Horsika?

Svar:Budal

 

Körv med bröd eller Spaghetti och köttfärsås?

Svar: Blodpudding

 

 

// Spaghetti


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0