När jag skrattade inombords


För cirka två veckor sedan hade jag och Tobbe en fin diskussion kring våra inledande år i DIS. Det var väl runt åren mellan 1998-1999 och jag och Tobias var två gröna juniorer som precis hade börjat träna med seniorerna, vi var inte stora men taggade till tusen, nästan lite rädda. Vi kom till träningen och höll oftast till på var sin kant där vi försökte utnyttja vår kvickhet och teknik mot de större seniorerna. Självförtroendet var det inget fel på då det hade gått väldigt bra för vårt juniorlag tidigare säsonger.

Dock märktes det snabbt en markant skillnad på dem och oss och det var nämnligen fotbollsegenskaper som rutin, tuffhet, positionsspel, snacket på plan osv. Ni vet, sådana saker som det tar en stund för juniorerna att få ordning på. Detta resulterade i att vi då och då värderade helt fel på planen och fick oss en "hårtork" á la Alex Ferguson från en av de äldre killarna som t.ex. Bagis, Magnus Davert eller Patrik Jakobsson.

Dock fanns det en kille som var lite värre än de andra och han hette Mathias Dawidsson. Han var en  av Donsö absolut bästa spelare och förmodligen den mest seriösa och bäst tränade av samtliga. Han hade en attityd som uppskattas enormt idag men som vi på den tiden inte alls var vana vid. Fick han passningen på vänsterfoten när han positionerat sig för att använda högerfoten kom hårtorken direkt, satte han press på motståndarna och vi inte följde med i pressen fick vi i sanning höra detta direkt. Träning ut och träning in fortsatte det och vi tog inte alltid till oss informationen på rätt sätt utan blev istället psykade och i vissa fall blev vi lite osäkra och "sänkte" oss själva. Vi spenderade en hel del tid med att frustrerat snacka skit om honom efter träningarna när vi tillsammans tog våra cyklar och drog oss hemåt. Det var kommentarer i stil med:

"Vad vill han egentligen?"
"Han är SÅ jobbig, han slutar aldrig"
"Han gör mig till en sämre fotbollspelare genom att klaga sådär"

Men Dawidsson hade egentligen rätt hela tiden och han piskade "juniorspelet" ur våra kroppar sakta men säkert. Det blev alltmer uppenbart i takt med att vi växte till oss. Men till denna historia hör det till att jag, Tobbe samt Dawidsson hamnade i samma övning i tisdags på Kilen. Vi skulle varva två korta passningar med en lång. Det började bra och Dawidsson ställde sig i position för att använda högerfoten till en långpassning.

Tobbes passning gick till vänsterfoten.

Helt plötsligt såg jag tiden warpas tillbaka till 1998 och Tobbe var på nytt femton år och fick mottaga den obligatoriska avhyvlingen. Detta fortsatte under några minuter där Tobbe alter ego "den nervösa junioren" fortsatte att sprida bollarna till både höger och vänster och fick gång på gång höra detta från Dawidsson som alltid kräver precision i passningarna. Jag höll på att dö av skratt speciellt med tanke på samtalet vi haft för någon vecka sedan men höll det inom mig för att inte förstöra övningen. Efter att övningen var klar tog Tobbe ett snack med Dawidsson och förklarade att han tyckte att han sänks som spelare när han får den behandlingen. Dawidsson log och klappade Tobbe på axeln och sade:

"Jag skojade bara"

Tobbe blev ännu mer psykad.

Ses ikväll, gubbs!

/Anton Iniesta

Kommentarer
Postat av: SeveSander

Inte svårt! Oranga laget gick obesegrade från dagens kamp! Funderar på att börja med något svårare för att bli stimulerad! Så rättvist..



// SeveSander

2012-01-20 @ 03:04:06
Postat av: Dawidsson

Anton min vän,

Sitter på hotellet i Mrtinique och väntar på att Furevik skall passera och ta mig till Kuba.

Skrattar och rodnar nästan när jag läser det du skrev. Jag använde/använder kanske inte alltid rätt sätt för att pusha mina lagkamrater:)

Tobias föll som ett korthus på övningen...

2012-01-24 @ 10:48:36
Postat av: Magnus Davnert

Rolig läsning! Minns också att Dawidsson var riktigt tuff även mot oss äldre och att han gång på gång ville visa mig hur man skulle stå i mål och hur man slänger sig på rätt sätt.

Vill även passa på att säga att jag nog var den som var bäst tränad i truppen 1998-1999. :-)

2012-01-25 @ 15:58:35
Postat av: Dawidsson

Magnus...

:)

2012-01-29 @ 18:42:58

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0