Fuskgymmarna - den sociobiologiska förklaringsmodellen

Det hela är mycket simpelt. För att de vill knulla helt enkelt. Jag hade kunnat sluta där men skall förklara lite mer ingående vad jag menar.

Jag utgår i min analys från Darwins teori om "survival of the fitest" och sociologen Erving Goffmans teori om "Jaget och makerna". Goffman menar på att den sociala världen kan ses som en teater där jaget spelas upp. När man står i fokus för andras uppmärksamhet är detta som att befinna sig på en scen och man väljer vad man skall spela upp, eller vilka masker man skall ta på sig om ni så vill, beroende på vilken respons man önskar få. "Publiken" ser uppträdandet och reagerar på detta. "Huvudpersonen" kan sedemera utvärdera sitt uppträdande och anpassa sitt beteende i fortsättningen. Och så rullar det på. Typ. Som exempel kan tas en säljare som spelar serviceinriktad och sakkunnig för att nå en önskad reaktion av publiken (dvs att få den potentiella kunden att göra ett köp).

Gymet utgör en väldigt intressant scen. Detta är en scen som i sin tur påverkas oerhört mycket av andra scener och av samhällets ideal i stort. Få kan invända emot att vi idag lever i ett väldigt utseendefixerat samhälle. Media överöser oss med bilder och förmedlar att vi är värdelösa om vi inte ser ut si och så och int eköper ditten och datten. Att ha en "snygg" kropp är idag väldigt viktigt för väldigt många, inte bara kvinnor utan även, män.

Så varför måste man då ha detta? Varför måste man följa normen? Detta vill jag koppla ihop med vårt biologiska behov av fortplantning och att föra sina gener vidare. För att framstå som en värdig hane gäller det att bräda andra hanar på de områden där man kan anta att urvalen rörande sexuella partners gör. Ett givet sätt att skaffa sig fördelar på den sexuella marknaden (om jag får uttrycka mig så utan att föra tankarna till prostitution) är givetvis att vara kapitalstark. Är man rik, hävdar jag, har man säkerligen inte ett lika omfattande behov av att framstå som kroppsligt atteraktiv.

Så hur förklarar detta att folk fuskar på gymet? Kan det inte bara vara så att folk har dålig kunskap om hur "bra" träning skall utövas? Givetvis är detta en relevant förklaring men passar inte riktigt in i min teori här. Jag tror att det för många (framför allt män då) finns ett behov av att framför andra (män) visa på sin duglighet för att boosta på sin egen självkänsla och förhoppningvis kanske trycka ner andras. Allt för framgångar på den sexuella arenans skull. Det är också häri jag finner förklaringen på Antons (och många andras) vrede. När man "fuskar" på gymet fuskar man indirekt i konkurrensen när det gäller att hitta sexuella partners. Någonstans antar man alltså att "fuskaren" får ligga mer.

Normen idag är väl någonstans att det är hur tungt man lyfter som avgör hur man "rankas" på gymet, inte om man lyfter på rätt sätt eller kör många repetitioner. Därför är nog många således benägna att ta lite extra tungt och skita i om man lyfter fel eftersom man gärna vill spela rollen som starke, sexuellt åtråvärda mannen när man är på gymmet.

Man tror man skall få knulla mer helt enkelt.

//Erik

Kommentarer
Postat av: Larsson

Men är det inte utseendet som gör att man i ett kroppsideals-samhälle får ligga mer?

Om man lyfter rätt får man en "snyggare" kropp än fuskarna som lyfter fel men tungt, därmed borde ju de som lyfter rätt få ligga mer eftersom de blir snyggare?

2011-10-10 @ 16:28:56
Postat av: Erik

Du har helt rätt. Men i det sociala rummet som är gymmet mäter man sig med övriga i just det rummet och därför vill man gärna på så mycket det bara går i försök att visa på sin "överlägsna maskulinitet" om jag får ursäkta mig. De gör det sålunda för att de TROR eller HOPPAS det leder till mer sex. Om det verkligen blir så är en helt annan fråga. Detta är i vilket fall min teori. Kul med lite diskussion.

2011-10-11 @ 00:13:27

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0