Intervju med Dalla


Dagens blogginlägg bjuder på en intervju med ingen mindre än Daniel "Dalla" Natanaelsson som driver den mycket populära FCF-bloggen. 

Tjenare Dalla, hoppas att allt är bra. Nöjd med FCF:s säsong än så länge?

Vi har som målsättning att retas lite med de bästa lagen i serien och det har vi gjort ganska bra hittills. Bortsett från vår bedrövliga insats mot masthugget så har vi varit stabila. Var ju nästan på väg att få med oss alla tre poängen från Apelsinplan mot serieledarna Kungsladugård i förra veckan. Nu väntar dock en riktigt tuff match mot Guldringen i veckan där vi tyvärr får klara oss utan de två spelare som presterat bäst i vår, Ullet och Matte.

Din kusin kom tillbaka till er efter en sejour i Väster och enligt Lallen är han en mycket duktig spelare. Vad tillför han ert spel?

Det är ju en enorm vinnarskalle vi fått till oss som i stort sett alltid vinner sin match i matchen. En pådrivare i sitt sätt att spela med ett fantastiskt närkampsspel och huvudspel som främsta styrkor. Sen är han allt som jag inte är...bra på skallen, snabb, bollvinnare och duktig på att ta sig in i boxen. Dessutom gör det ofta ont att spela mot honom men han ger och tar och så är det inte mer med det.

Lallen har även sagt att du är en bollsäker mittfältare som kan ha tappat lite snabbhet sedan du var som mest aktiv. Hur mycket sanning ligger i detta påstående?

Förstår att Lallen är nostalgisk. Men hans minne sviker honom. Jag har i alla lag jag spelat i varit långsammast, jag sprang ifrån Grimmereds backlinje i en b-lagsmatch för några veckor sedan, det har nog inte hänt sen jag sprang i precis rätt läge mot Guldheden typ 95-96 och kunde lobba in en boll. Så tyvärr för Lallens del har jag inte tappat snabbheten. Den har aldrig funnits där. Och jag tror inte jag tappat i snabbhet de sista åren. Hade jag haft min brors snabbhet hade jag varit landslagsmässig.

Vilka lag ligger dig närmst till hjärtat? Motivera gärna.

Trots att jag spelat i en del lag nu så skulle jag vilja kalla mig lojal. De första femton åren lirade jag i Väster och av den anledningen håller jag klubben varmt om hjärtat. Förr följde laget slaviskt på håll, idag har det lugnat ner sig lite grann men samtidigt har jag bra koll på dem. Väster kommer alltid betyda mycket för min varma själ. Efter några års uppehåll lirade jag med Smögen i 4,5 år där jag verkligen hade riktigt kul. Var inte i någon vidare fysisk form och spelade inte min största fotboll men hade väldigt kul. En otrolig förening.

När jag sen flyttade hem till stan igen är jag väldigt tacksam över att jag fick chansen att lira lite Älvsborg. Det är synd att påstå att jag var någon bärande spelare men jag trivdes väldigt bra i föreningen och utvecklades ju en hel del. När jag kom till klubben trodde jag seriöst inte att jag skulle ta en plats i B-laget...men det blev ju en del matcher i A-laget även om det var mycket bänk. Men jag känner starkt för Älvsborg och hoppas verkligen de kan få till det i år. Och sist men absolut inte minst kommer ju FCF. En förening som jag i nuläget håller närmast hjärtat. Vi har inte samma förutsättningar som jag haft i mina andra lag men vi har byggt upp en organisation som håller hög klass och vi har väldigt kul. Så om vi skall göra en rangordning. FCF närmast hjärtat och de andra lagen på andra plats. Dessutom håller jag hårt i Liverpool och Blåvitt men det är ju en helt annan fråga...

Styrsö ligger i er serie. Hur ser du på Styrsös inledning? Hur brukar matcher mellan Styrsö – FCF se ut? Styrsös viktigaste spelare i din mening?

Styrsös inledning har ju varit sådär minst sagt. Det finns gott om duktiga spelare i laget men när de inte är med samtidigt eller inte är med alls så får man det tufft. Nu har man ju fått ordning på defensiven hyfsat och snart måste en seger komma. Det kämpade på bra mot oss utan nyckelspelarna och tog poäng mot Knippla. Laget är tillräckligt bra för att vara kvar i sexan. Men då krävs det att man tar sig samman. Jag har ju spelat tre matcher mot Styrsö på tre år och det är ju två lite olika filosofier som möts. Vi är ju alldeles för små och klena för att spela någon form av kampfotboll och försöker hålla bollen på backen. Styrsö är mer ett kraftlag där man vinner mycket dueller och trycker längre bollar. Vi har alltid svårt mot den typen av fotboll men ännu så länge har vi inte förlorat mot Styrsö i alla fall. Nu var han inte med när vi mötte oss men jag håller Jens"Nestorn"Adolfsson högt, grym vänsterdojja och jobbig att spela emot...i mina ögon är han den bäste men då har jag inte sett stjärnskottet Tobias Ekman ännu.

Vad är din relation till Donsö? Bland annat medverkade Pea Karlsson i ert lag under vår inomhusturnering i vintras. Är detta en god vän?

Egentligen har jag ju inga enorma band till Donsö Men i ungdomens dagar brukade vi spela Fiskebäck mot Donsö på Midsommardagen som en årlig tradition(notera att det var innan FCF bildades). Tyvärr vann vi två år på raken och då vill inte Donsö förlora mer så traditionen bröts. Men Pea är en mycket god vän även om vi inte hörs så ofta längre. Sen skall det sägas att jag hejar på många av donsarna när jag möter dem. Bröderna Jansson har ju flyttat till mina trakter just för att de så småningom skall "komma hem" till den vackra föreningen FCF och Dawidsson är mer eller mindre redan klar för FCF, sen om det blir inom fem eller tio år det är något annat..

Hur förvånad blev du av att ett sargat Donsö kunde slå GFF på bortaplan?

Jag höjde ju som sagt på ögonbrynen. Samtidigt var det inte så längesedan Skottfints sportchef talade om för mig att Donsö skulle klara sig kvar med marginal så nånstans fanns det ju lite skrälläge. OCH laget är ju mycket spelskickligt, det är inte brunkarfotboll endast numera utan det finns mycket finess och speed. Men visst var det en jätteskräll, i synnerhet när man hamnade i underläge.

Tankar kring div 4B? Vilket lag tror du ror hem seriesegern i slutändan?

Det är ju GFF som stuckit ut hittills. Frågan är ju vad som händer med nu när första förlusten kom. Men det är ju långt kvar men med tanke på att det är så pass jämnt som det är så har de skaffat sig ett bra försprång trots förlusten. Övriga lag som bör vara med i toppen är ju Älvsborg som spelar för mycket oavgjort, Kärra som skall spela den bästa fotbollen samt Skottfint som har en hel del rutin. Men jag tror inte så hårt på laget efter att ha sett dem i fredags. Näset och Öckerö är bra men jag tror inte de kommer konkurrera i längden.

I botten är det ju framförallt Balltorp, Donsö och Björkö som jag tror kommer göra upp om det. Ö-lagen för att de är ganska tajta och Balltorp som trots en rad förstärkningar inte alls fått till det. Hovås/Billdal har visat sig svårbesegrade hittills och bör kunna hänga kvar även om jag inte trodde på laget inför säsongen.

Till sist skulle vi vilja avrunda med fem snabba frågor:

Arsenal eller Tottenham?
Spurs...

4-3-3 med hög press eller lågt sjunkande 4-5-1? 4-3-3

Påvelund eller Apelsinplan? Påvelund

Snygg dribbling eller skott i krysset? Mina dunderskott är lätträknade..

Alex Ferguson eller José Mourinho? Kenny..


/Anton


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0