Halvtidsavstämning

Seriens första halva har nu nått sitt slut och jag tänkte att det kunde vara på sin plats med en liten sammanfattning av denna så här långt. Vi har nu mött alla lag en gång (förutom Öckerö som vi mött två) och det är sålunda möjligt att ha en liten åsikt om alla. Så här ser tabellen ut just nu:


Göteborgs FF 11 8 1 2 24 - 9 15 25
BK Skottfint 11 6 2 3 16 - 10 6 20
Öckerö IF 12 5 4 3 12 - 12 0 19
Kärra/Klareberg IF 11 5 3 3 16 - 11 5 18
Näsets SK 11 5 2 4 22 - 17 5 17
Hovås/Billdal IF 11 4 4 3 14 - 14 0 16
Sandarna BK 11 4 3 4 12 - 11 1 15
Älvsborgs FF 11 3 5 3 16 - 11 5 14
IFK Björkö 11 3 3 5 18 - 17 1 12
Dalen/Krokslätt 11 2 4 5 9 - 18 -9 10
Donsö IS 12 3 1 8 15 - 25 -10 10
Balltorps FF 11 3 0 8 11 - 30 -19 9

För vår egen del gick allt snett från början. Inte ett mål och bara en poäng på sex matcher. På våra fem senaste matcher har det dock blivit tre segrar och det mot toppmotstånd. Det var vi som delade ut första förlusten för GFF och vi gav Näset en rejäl näsbränna. Men vi har blandat högt med alldeles för lågt. Matcherna mot Älvsborg, Sandarna och Balltorp var riktigt lama från vår sida. Sedan finns ju de snöpliga 0-1-förlusterna. Dalen, Hovås/Billdal och Öckerö har alla besegrat oss med de siffrorna. I var och en av de matcherna har vi absolut inte varit sämre. Vi har haft ramträffar i samtliga och haft oflyt med avgörande domslut. Min inställning är dock att sådant jämnar ut sig i länden och jag tror att vi kommer ha mer flyt än vi haft och ta tillräckligt med poäng för att hålla oss kvar.

Positiva överaskningar:

1. Öckerö. Öckerö är ett lag som man spelat mot ett antal gånger nu. Alltid täta matcher som kan sluta lite hur som helst. Jag tycker Öckerö är ett bra lag, abslout. Att pojkarna från norra skärgården skulle ha någonting med toppstriden att göra hade jag verkligen inte förväntat mig. Imponerande! Nu blev det dock förlust med hela 5-1 hemma mot Björkö senast och frågan är om man lyckas behåla toppkänningen säsongen ut. Jag är tveksam.

2. GFF. Hade någon sagt till mig efter vår 3-1-vinst över GFF på försäsongen att de no just besegrat kommer vara suveräna serieledare efter halva säsongen hade jag nog bara skrattat. Men så är nu fallet. GFF leder med fem poäng före Skottfint och gör det rättvist känns det som. Formen är något dalande men man tog en tung seger borta mot Näset i helgen och GFF känns nu livsfarliga. Kan mycket väl gå hela vägen men mycket återstår.

3. Näset. Nykomlingar precis som vi. Men där vi misslyckats med omställningen till fyran har Näset bara pumpat på precis som man gjorde i femman och har, trots två raka förluster, häng på toppen. Parkerar just nu på en respektingivande femteplats men det skulle inte förvåna mig om man kan plocka någon placering när vi sammanfattar tabellen senare i höst.

4. Hovås/Billdal. Tippade att åka ur av Fiskebäcksbloggen. Imponerade inte särskillt mycket på mig i vårt möte. Inledde serien lite småknackigt men har nu kommit igång på allvar. Segern borta mot Kärra imponerar storligen. Billdalskillarna har flytet inne just nu och sjätteplatsen i tabellen är en rejäl överaskning i min bok.

Negativa överaskningar:

1. Älvsborg. Haussade inför säsongen. Stabil insats i Västra Cupen. Nu var det väl ändå Älvsborgs tur i år? Inte då. Förhandfavoriterna hittar vi först på en åttondeplats. Måste säga att jag inte heller var så imponerad av spelet man visade upp i vårt möte. Efter en katastrofhalvlek från vår sida pressade vi tillbaka Älvsborg i andra och de hade stora problem att freda sig. En duktig målvakt och lite flyt gjorde att vår nolla inte sprack i den matchen.

2. Kärra. Lite konstigt att placera Kärra här kan tyckas. Kärra är det lag som imponerat mest på mig så här långt. En tydlig spelidé och många fantastiska spelare att utföra denna. Det var väggspel, lysande krossbollar och flacka inlägg gång på gång. Efter den matchen var jag övertygad om att Kärra skulle ta hem den här serien. Att ett lag med så mycket talang inte kan få ut mer är naturligtvis inte godkänt. 16 mål på elva matcher duger inte. Jag ger dock inte upp hoppet om Kärra riktigt än. Kan nog ge GFF en match in på mållinjen.

Lag som imponerat på mig:

1. Kärra. Se ovan.

2. Sandarna. Vi var riktigt dåliga, det skall sägas. Men frågan är om det spelat någon roll. Sandarna rullade ut oss efter noter på ett blåsigt Majvallen. Både i medvind och motvind. Vår ledning i paus måste vara den mest orättvisa i mannaminne. Revanschen i höst kommer bli ljuvlig.

Spelare som imponerat på mig:

1. Olle Johnels, Sandarna. Värsta targetspelaren jag varit med om tror jag. Han sög in precis allt i vårt möte och fördelade sedan lugnt och behärskat bollen vidare till någon lagkamrat. Klass rätt igenom.

2. Jonas Olausson, Kärra. Nog det mest stabila mittbacksspel jag sett på amatörnivå. Dominerade fullständigt i luftrummet, Magnus hade inte en chans.

3. Peter Reitz, Kärra. Spelmotorn i det fantastiska Kärra vi mötte. Vann nästan varenda duell på mitten och oerhört kylig med boll. Captain Anders hade ju närpå stånd efter matchen så exalterad som han var av detta mittfältsspel.

4. Kristoffer Frantzich, Näset. Motivering finns i inlägget om Näsetmatchen. Väldigt duktig.

5. Jacob Norberg, GFF. Jake kanske inte var så dominant mot oss men vad jag älskade hans insats mot Skottfint. Så kallad "modern" ytterback som fyller på framåt och med en fint passningsfot.

...och från DIS:

Johan Johnsson. Vår viktigaste spelare. Är Johan bra är Donsö bra. Hade gått in i vilket annat lag som helst i den här serien.

Nicklas Norrhem. Vem är Bale änna? Jisses vilket driv med bollen denna Järnbrottspojk har. Sedan Norrheim (som Ander säger) kommit tillbaka från skada har vi börjat göra mål och ta poäng. Ingen slump. Bidrar oerhört mycket offensivt från sin vänsterbacksplats. Målskytt mot både GFF och Balltorp. Lägg därtill ytterligare bra målchanser och ett par assist så förstår ni.

Det är givetvis så att det är svårare att hylla spelare från andra lag. Jag ser dem ju inte så ofta. Så läsare är mer än välkomna att hylla dem som hyllas bör i kommentatorsfältet.

//Erik

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0