Väster IF - Donsö IS 3-2 (2-1)

 
 
 

Väster - Donsö 3-2 (2-1)

 

 

Tanken var att vi skulle vända på det ikväll. Men det ville sig inte.
Vi hade även ringt in rutin i form av Patrik, Bagarn och Mikael.

 

Den rutinerade Trion. Andreas, Shagge och Patrik ( omöjligt att hitta bild på honom)
 
 
 

 

Samtidigt återkom Robert, Jesper, Jimmy och Johan, så det var ett starkt lag vi ställde upp med, inget snack om saken. Men det hjälper föga när vi fortsätter att släppa in billiga mål.

 

Mattias
Jesper Patrik Robert Mikael
Jonas
Anton Anders Johan/Jimmy
Sudo Emil F/Albert/William

 

Som ni ser använder jag slash här. Jimmy fick byta av klenisen Johan efter en halvtimme som fick känning i vaden igen. Emil F, Albert och William delade på speltiden brevid Sudo och fick ca halvtimmen var.

 

Vi sa att vi skulle pressa dom högt, för vi vet att dom gillar att rulla ut bollarna. Med hjälp en medvinden fick vi tryck på dom. Dom kunde inte rulla bollen som dom ville. Men samtidigt var vi stressade med passningarna och gjorde ofta felbeslut när vi anföll.
Dom gör första målet när Anton utmanar sin back. Men vinden gör att bollen blåser ifrån honom (Patrik nämnde detta problemet i uppspelsfasen också). Backen bryter och kontrar. Vi är helt ur positioner och Väster kan faktiskt kontra till sig ett ganska fint mål. Surt och det kom lite från ingenstans. Men samtidigt hade det kunnat undvikas så jag räknar ändå det som ett misstag från oss. Ett sketmål med andra ord.

 

Men vi kvitterar rätt så omgående. Dom rullar i backlinjen. Sudo snor bollen från deras vänsterback och spelar till Johan, som spelar till Anders. När jag skjutit kollar jag upp och ser att den är i nät. Mycket skön känsla som är svårt att få något annanstans.

 

Anders Jansson kvitterar efter ett fint förarbete.

 

Men i korrekt Donsöstyle 2015 bjuder vi till igen. Ett uppspel på mig, som gör en idiotisk, nonchalant yttersidaskarv vid mittplan till nån av deras kille.
Han sätter den i djupet på löpande forward som petar in den mellan benen på en Mattias som inte riktigt vågade flisa både boll och Västerkille. Frustrerande men det börjar med min ogenomtänkta skarv.

 

Tunga steg in till halvtid och jag känner mig lite förbannad. Vi har ju haft medvind nu. Vi borde leda matchen med tanke på hur lite dom var på våran planhalva. Men jag har lärt mig att fotbollsmatcher just nu är lika med frustration.
I halvtid pratar vi om att köra på. Att vi är på gång och målen kommer om vi fortsätter, men även att vara positiva och pusha varann.

 

En bit in på första halvlek har jag lite dueller med en långhårig kille med tofs på mitten. Han började göra några efterslängar, som dommaren missade. När han sen gick ner och hämtade boll på en utspark så fullföljde jag in i honom. Han tappade huvudet och slog lite efter mig. Linjemannen såg det och han fick det röda kortet. Det var bra för våran del då han är ganska duktig.
Så här hade vi våran chans. Spela med en man mer sista halvtimmen kanske gör att vi kan vända på våran rötna form.

 

Vi har flera bra anfall och Väster sjunker djupare. På en hörna kan Sudo peta in den. 2-2 och tjugo minuter kvar. Men efter stund så ger vi bort en onödig hörna. En bra fart och fin båge på hörnan och deras reslige mittback skakade av sig Robert enkelt och kunde skalla in den helt ren vid bottre stolpen.
Nu är jag riktigt obekväm och osäker med defensiva hörnor men jag tycker vi skulle haft något som zoonade bottre ytan. Han var helt ren efter Robert tappat honom. Så det får vi tänka på tills nästa match.
Vi fick inte gjort något mer mål och förlustturnen fortsätter.

 

Sudo fortsätter att producera.

 

 

Sammanfattning:

 

Vi gjorde en bra match idag ändå. Vi var på G. Men tafatt försvarsspel och tappade bollar på mittfältet straffade oss idag. Får vi bara slarvet ur vårat system löser vi detta.
Samtidigt tycker jag Väster var bra defensivt. Dom backade och hade en stark, fin backlinje som tog hand om dom flesta av våra lite ogenomtänkta bollar. Dom kontrade även till sig ett friläge som Mattias räddade. Så det var en jämn match som kunde slutat hur som helst. Men nu drog vi kortaste stråt.
Men nu när jag tänker på matcherna mot Björkö, Öckerö, Askim och nu Väster så är det matcher som hade mycket väl slutat med en poäng. Men som sagt. Vi har släppt till för enkla mål i kritiska lägen. Någon match hade vi tom kunnat vinna om vi hade haft lite flyt. Men nu är det som det är. Vi behöver vinna 6-7 matcher på hemmaplan om detta ska gå vägen till hösten. Bara att borra ner huvudet och knyta näven.

 

Positivt:

 

-Detta var ett steg i rätt riktning.

 

-Bagarn, Patrik, Mikael och William var med ikväll. 70-talister som står för allt det som gjort Donsö bra dom senaste decennierna. Dom behövs fortfarande.

 

-Roberts lår höll matchen igenom.
 
 
 
Robert till höger, stabil comeback efter spökande lår.
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0