Fantastisk fotbollshelg, men vem bryr sig?

Fruktansvärt tråkigt det där med Gary Speed. När Speed stod på toppen av sin karriär var jag väl för ung (eller för dåligt insatt, jag hade ju koll på inhemsk fotboll i början av 90-talet) för att veta vem han var. När man sedan lärde sig älska engelsk fotboll var väl walesaren ingen man noterade mer än att han hade ett jädrigt coolt namn. Visst var han bra och slet på och jag glömmer inte hur han gjorde mål mot Liverpool på en felaktigt dömd indirekt frispark för några år sedan, men Gary Speed är ingen jag gått och tänkt på direkt. Och nu är han död. Visst, folk dör till höger och vänster och varje sekund på jorden och fotbollsspelare är väl egentligen inte mycket mer värda att nämna än andra. Vad jag hakar upp mig på är just självmordet. Självmord. Igen. Det är nu två år sedan tror jag som den tyska målvakten Robert Enke också han tog livet av sig. Kombinationen idrottsstjärnor och psykisk ohälsa känner vi även igen från NHL-hockeyn och det är ett samband som kanske måste belysas och utredas. Jag har inga ambitioner att föra fram några teorier om detta utan konstaterar bara att det är jädrigt tragiskt det som hänt idag.

*****

Annars var det en fin fotbollshelg. Både matchen mellan de båda United-lagen, Manchester och Newcastle, och den mellan Liverpool och City var finfin underhållning. Joe Hart är helt jäkla överjävlig säger jag bara. Världens bästa målvakt? Ja, jag skulle nog säga det. I klass med Neuer i vilket fall.

*****

Fotboll i Spanien är inte så intressant men redigt gött att Barcelona åkte på torsk. Inte för att jag håller på Real, jag hoppas alltid att de skall gå på pumpen med. Hur kan Reals fans ha mage att hålla upp skyltar där man önskar värdigt motstånd när man stöder en klubb som köper fler världsspelare än man någonsin kan behöva för pengar man inte har. Äcklar mig är vad det gör.

*****

Apropå mitt förra inlägg. Okristligt tidigt är ju ett helt underbart uttryck som förnärvarande används flitigt av mig och en vän. Faktum är att vi benämner det mesta som okristligt. Eller kristligt. Eller sekulariserat. Det är min humor det.

*****

Apropå Real. Ser på höjdpunkterna från helgens match att de fick två straffar i derbyt mot Atleticó. Båda gångerna blev det även rött kort för en rödvit spelare. Ingen av förseelserna var särskillt ful på det sätt att ett rött kort hade motiverats ute på plan. Min fråga är följande: skall man verkligen kunna drabbas av en sådan dubbel bestraffning? Skall man kunna åka på en frilägesutvisning inne i straffområdet? Det förefaller mig ett väldigt hårt straff för, som i ena fallet här, en något misstajmad utrusning av målvakten där spelaren hinner först på bollen och faller över målvaktens arm. Ett relativt säkert mål i baken och en man mindre. Tuffa odds därefter helt klart. Speciellt om du möter fusklag som Real Madrid.

*****

Jädrar vad jag längtar till på onsdag då min sista skoluppgift (någonsin?) är inlämnad (förhoppningsvis). Då skall det drickas öl när helst tillfälle bjuds. Fast måttligt.

//Erik

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0