Vilka backar var bra förra säsongen?

Varma hälsningar från ett jäkligt kyligt Lund! Medan min värd är i skolan på föreläsning ligger jag här och tänker tillbaka en aning på säsongen som var. De beundransvärde årestationerna var många och många spelare förtjänas att hyllas lite extra. Det är lätt att göra detta till en klubb för inbördes beundran och bara lyfta fram spelare i det egna laget (vilket visserligen inte är helt fel eftersom vi vann och enligt mig hade flera av förra årets bästa spelare) men jag tänkte försöka fokusera på andra lag med.

I div. 5B förra säsongen fanns en hel del riktigt duktiga fotbollsspelare som förgyllde. Järnbrotts Tobias Magnusson måste väl ses som säsongens MVP. Kan väl inte vara någon annan som var så viktig för sitt lag som han var. Eriksbergs Sunny Johansson med sin teknik bör också nämnas, precis som Fallmyr i Askim (som visserligen bara var med en match mot oss men är fantastisk duktig) och Näsetkillarna David Blomgren och Azmar som dessvärre (eller dessbättre kanske) lämnade efter halva säsongen.

Men vänta nu. Det var ju bara mittfältare och anfallare. Ja för precis som i toppfotbollen är det mycket enklare att lägga märka till offensiva krafter än defensiva diton. Skall man möta Hönö tänker man att Ojjas är ju farlig på topp men inte "hur skall vi klara av deras spelskickliga mittback". En mittback som man inte ens kan nammnet på.

Eftersom jag för det mesta håller till runt eget straffområde försvåras min förmåga att bedöma motståndarnas backar (och målvakter för den delen). Så öppen fråga till er andra: vilka motståndarbackar och målvakter är värda att berömmas? Själv imponerades jag av Näsets unga keeper.

Jag är naturligtvis väldigt nöjd med backarna framför mig, från långhåriga fiskarvänsterbackar till omskolade småländska högerbackar.

Nu laddar jag för Säkertkonserten ikväll. Får Annika ingen grammis för Facitplattan och speciellt för låten Isarna kan man lika gärna lägga ner skitpriset. Vi ses på lördag.

//Erik

Kommentarer
Postat av: Anton

Lite svårt för mig att bedöma eftersom jag endast fokuserar på mitt eget spel, precis som de i Barcelona gör. Dribblar jag bort en back är det för att jag är bra, lyckas han bryta är det för att han har tur. Enkel logik.



Skämt åsido, jag tycker att Hönö hade en bra mittback med gula skor då vi mötte dem borta. Snabb och brytningssäker.



/A

2010-12-02 @ 13:02:29
Postat av: Erik

Det var han jag syftade på ovan med men har ingen aning om vad han heter. Backar uppmärksammas alltför sällan.

2010-12-02 @ 18:24:18
Postat av: Dalla

är det månne Johan Andersson?



blond och spelskicklig mittback.

2010-12-02 @ 21:55:39
Postat av: Anton

Tjena Dalla,



Är väldigt dålig på namn så det är svårt för mig att svara på detta. Men det kan säkert stämma.



Men det kan tilläggas att Hönö faktiskt hade ytterligare en bra mittback. Lång, nickstark och spelskicklig. Dock vet jag ej om han är kvar i Hönö.

2010-12-03 @ 08:45:53
Postat av: Anders

Zeniths högerback har alltid varit duktig, tror han är kapten också. Johan var duktig, höll gärna i bollen och spelade vidare enkelt. Sällan några Victor Samuelsson rensningar

2010-12-03 @ 12:24:49
Postat av: Dalla

i början av säsongen bildade Jonas Pettersson och Johan Andersson mittlås, två mycket duktiga mittbackar. Jonas flyttade till Rom och spelade bara tills maj men Johan är kvar.



Som sagt, riktigt bra mittbackar.

2010-12-03 @ 22:25:02

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0