Donsö IS - GFF

 

 

 

DIS -GFF 2-1 (0-1)

 

 

Träningsmatch på hemmaplan. Det har ju inte hänt sedan någon match uppe på gruset vid styrsöskolan. Nya möjligheter kommer med plastgräset.

 

 

GFF stod för motståndet. Ett lag vi har spelat mot i många år och det brukar bli jämna matcher och lite lagom grinigt.

 

Mattias
Capov Robert Daniel AT
Olof
Frans Ludwig Anders Johan
Albin

 

Bänk: John, Elias

 

 

En ny spelare var med idag. Daniel Dino, Oliver och Frans kusin från hönö. Spelande mittback som jag ska nämna senare i texten.
Annars fick Albin ett stort förtroende som ensam forward, han kommer jag tillbaka till senare också.

 

 

Första halvlek är väl rätt jämn. Bägge lagen låter det andra laget rulla i backlinjen. Några bollar hittas upp till mittfältare som kan vända upp. Men varken vi eller GFF lyckas med några bländade anfall.
Vi har dock två bollar i mål som tveksamt blir avblåsta för offside. Men domaren var ensam så det var svårt för honom.
Hursomhelst. Några minuter innan halvtid så får vi en frispark en bit in på deras planhalva. Vi flyttar upp folk in i deras straffområde. Jag slår en låg, urusel boll som dom nickar undan och börjar en kontring. Dom får till en fint anfall med många folk samtidigt som vi är helt ur positioner. Självklart gör dom mål och jag blir förbannad på mig själv som slog en sådan röten frispark. Jag tar på mig det målet.

 

I halvtid pratar vi om att driva bollen mer i anfallsvåg och komma med mer löpningar i djupled.

 

 

John kommer in istället för Ludwig på innemitten
Vi flyttar upp ett steg och börjar trycka på lite mer. Mittfältare vinner lite mer boll med Olof i spetsen. Med halvtimmen kvar så svullnar Johans knä upp och Elias kommer in istället.

 

Vi får frispark. Ungefär vid samma läge innan deras mål. Robert tar den denna gången och lägger en hög lång boll som Frans smiter imellan på innan målvakten ska ta den och 1-1 är ett faktum.

 

Efter målet droppar vi av och matchen jämnar ut sig. Som ni märker beskriver jag inte matchen så detaljerat. Men när fem minuter återstår har vi ett inkast vid mittlinjen. Jag möter och spelar i sidled till Frans som passar upp mot Elias som vänder upp och lugnt och behärskat lägger den Albin som hittat en fin yta lite längre bort. Albin gör inga misstag och vi vinner med 2-1.

 

En bra genomförd match. Fast vi är några som har mer att ge. Jag och Johan kan och borde göra mer avtryck i matchen och borde leda ett sånt här ungt gäng lite bättre. Men vi vinner rättvist mot ett Div4 lag så vi ska vara nöjda.

 

 

 

Lite smågrejer som är värt att nämna från matchen.

 

Daniel Dino kommer bli grymt viktig. Resolut med härliga glidtacklingar och fina fötter. Han och Robert löste allt hur snyggt som helst. Grym värvning.

 

Frans som inte tränat ihjäl sig direkt har en bra inställning och är en spelartyp vi saknar i många matcher. En ren kantspelare som är målfarlig.

 

Våra unga killar tar för sig mer och mer. AT har tagit sin plats tveklöst och ser stark ut. Ludwig spelar in sig mer och mer och John är redo med sin fysik. Inga konstigheter.

 

 

Ludwig
 

 

Men våra riktigt unga killar. Albin och Elias (födda 00) ser bra ut. Albin med sin råa fysik och inställning vinner matchen i matchen mot sina backar ensam. Löper på varje boll, ger och tar stryk utan gnäll. Det är riktigt bra att som 16 år göra det mot div4 motstånd.


Sen har vi Elias som kan bli hur bra som helst. Man har märkt på träningen att han har ett bra passningsspel. Men det är en annan sak att göra det på match när tempot blir högre. Men han har det. Han har lugnet och bollbehandlingen. Det visade han med sin assist.

 

 

 

 

Även Olof gjorde avtryck. Jag gnällde på han första halvtimmen för han spelade med handbromsen på. Men han krigade in sig i matchen och förlorade inte en ända närkamp. Totalt urstark och åt upp Karstensson gång på gång.

 

 

För egen del var det en svag insats. Jag har ett sprucket revben som hämmar mig i närkamper. Inför varje duell tvekar jag lite. Jag som lever på närkampspel och andra bollar är det tufft. Men det blir bättre. Fick ingen smäll på det iaf. Mot hovås fick jag det och trodde jag skulle dö. Annars känner jag att jag måste bidra med mer framåt. Slår bort alldeles för många bollar när vi anfaller.

 

 

Väl mött.

 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0