Västra Cupen DIS - Kungsladugård 1-1 (KBK vidare efter straffar)

 
 
Först och främst, nu finns Kenneths bilder från matchen i helgen mot Lagår´n tillgängligt. Länk finns här. Gött att Kenneth är igång igen, jag vet att alla spelare älskar att surfa in på sidan och kolla bilder plus kommentarer från senaste matchen. 
 
Jag var faktiskt personligen och tittade på matchen så nu slipper Pyttis att skälla på mig på jobbet. Nä, skämt åsido, det är dags att börja trappa upp intresset igen men får faktiskt skylla på att jag har ju inget körkort just nu (körde lite för fort) samt att efter höftoperationen har jag ju inte direkt skuttat runt. 
 
Ok, så hur var matchen då?
 
I första halvlek var faktiskt DIS klart bättre än KBK och jag räknade nog till fyra stycken klara lägen genom Mackan, Magnus och Olle X 2, och då menar jag typ friläge. Här måste jag nog medge att DIS skulle dödat matchen sedan länge. 
 
I andra halvlek kom KBK ut som ett nytt lag och tog tag i taktpinnen och förde matchen och vann tillslut rättvist genom att sätta samtliga straffar där Anders var den ende som missade sin straff. Det var faktiskt inte den bästa straff jag sett, tänk Luigi di Baggio i EM för typ femton år sedan. Nästan exakt så med kort ansats. 
 
Trots förlusten så var det kul att se killarna igen. Några med Magnus och Dawidsson i spetsen har ju inte varit igång så länge pga. skador och annat så först och främst var detta bra träning. Gött att se att Magnus fortfarande vet var målet är beläget. Mackan är hel. Jesper "is a player" som man säger i Premier League. Jimmy och Anders ser fysiskt bra ut med rappa ben och bra touch. Emil spelade upp sig i andra och visade prov på smart spel och kvicka fötter. Dawidsson är alltid härlig att se, han har så fin inställning och är en naturlig "competitor", go´ att ha i laget så att säga.
 
Olle B är ju en historia i sig, endast 15 år och ca 10 mål på 4-5 matcher. Starkt. Han har bra speed och en bra touch i viktiga mållägen som är så viktigt för att inte tappa fart/tempo så att lägena försvinner
 
Dawidó
 
Intressant var också att se Jonas nya spelsätt med 3-4-3 där forwards skall sätta stark press och yttrarna sköta hela kanterna. Min åsikt är nog att för att detta skall fungera mot bra lag i fyran måste samtliga vara införstådda med vad som gäller. I andra halvlek, när KBK tog över var det rätt tydligt vad DIS gjorde fel. Johan - Magnus - Olle låg i rak linje alldeles för ofta och spelade "vanligt" forwardsspel där man vilar lite i defensiven och försöker hitta djupled i offensiven. Vid flera tillfällen gick de i djupet samtidigt eller mötte samtidigt och låg i rak linje så att säga. Framförallt var inte pressen särskilt synkroniserad eller hård. Resultatet? Stora hav av ytor för Anders och Jimmy att täcka, inte heller helt enkelt för Emil samt Olof att centrera då de skall sköta kanterna på egen hand. Måste faktiskt säga att det kommer att vara oerhört viktigt framöver att forwards pressar hårt samt spelar varierat, att någon droppar och hjälper Anders/Jimmy medan någon går i djupet osv. Kommer att bli mission impossible för Anders/Jimmy annars. Det skall givetvis tilläggas att vi inte är vana vid detta spelsätt än och det kommer att bli bättre och bättre.
 
DIS ställde upp med följande lag:
 
Kärnbratt
Capov - Dawidsson - Jesper
Olof - Anders - Jimmy - Emil
Marcus (40') - Magnus - Olle B
 
Sub: Johan (40'), John B
 
Till sist, Spaghetti bjuder på stark defensiv och ramlar...hehe.
 
 
 
Väl mött.
 
/Anton

Kommentarer
Postat av: Dawidsson

Känns ibland som du håller mig lite väl högt, Anton. Kanske beror det på vårt Vinga cups äventyr för snart 15år sen:-)
Men det är roligt att du ser mig på planen. Detta var väl inte säsongens bästa match för min del men det skall bli bättre. Nu väntar och längtar vi efter din comeback.
kram mathias

2014-03-05 @ 09:15:02

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0