Turkiet föregår med gott exempel

Detta är naturligtvis ingen nyhet men jag kände att jag ändå behövde kommentera det lite. Jag antar att de felsta som regelbundet läser tidningars sportsidor kommit över nyheten att Fenerbache stängde ute män och enbart lät kvinnor och barn besöka en match. Denna lösning ordnades sedan man först blivit bestraffade med att spela inför tomma läktare. Bra jobbat Fener och bra jobbat turkiska förbundet! Läktarvåld och hulliganism är ett kulturellt ting som, naturligtvis, går att koppla till könsliga normer. Jag slår vad om att över 99 procent av alla som skulle beskrivas som fotbollshulliganer i världen är män. De som vecka ut och in skapar rubriker i kvällspressen efter läktarskandaler i Allsvenskan är män de också. Därför tycker jag att SFF borde ta och låta sig inspireras av sina turkiska kollegor. Får vi se ett Stockholmsderby med uteslutande kvinnor och barn i publiken garanterar jag att den matchen inte skulle avbrytas. Ett sådant tilltag ger samma avskräckande effekt som att tvingas spela inför tomma läktare för de som stängs ute, samtigt som spelarna inte blir lidande i samma utsträckning. Håller ni inte med så säg?

De turkiska kvinnorna applåderade motståndarna när de presenterades. Bara en sån sak.

//Erik

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0