"För jag var nere men uppe på fem"

Ajamen gott folk. Liket lever. När många, och kanske även vi själva, börjat känna att vi var körda gick äntligen ett resultat med oss samtidigt som vi åstadkom en sen kvittering istället för att släppa in ett sent, matchavgörande mål. Helt plötsligt är det vi som har fördelen gentemot Balltorp i kampen om att hålla sig kvar.

Matchen mot Näset var en smula underlig tycker jag. Det började med att jag insåg att jag lämnat mina skor på ön efter förra matchen i tron att hämta dem under veckan. Träning blev inställd och där satt jag utan dojjer på matchdagen. Som tur var hade Norrhem ett extra par med sig och med av Mackan lånade sulor, passade de rätt fint faktiskt. Kände mig yr under uppvärmningen. Varnade Tom för att det kunde bli aktuellt med ett byte men bestämde mig för att köra. På en fotparad på vänster sida stack returen rätt ut till höger. Där dök Näsets skyttekung Frantzisch upp och hade inga problem att raka in returen i öppet mål. Ett tidigt baklängesmål mot ett lag dirvna i jakten på serieseger kändes inte optimalt om man säger så. Tycker sedan att vi ändå reser oss hyffsat. Johan frispelas och drar till ett monsterskott på halvvolley som tyvärr tar i underidan av ribban och ut. Näset är dock trots allt laget som för spelet i första halvlek. Precis innan halvlek stod jag för mitt livs första assist (som målvakt) då jag hittade Simon med en snabb utspark. Måste vart Norrhems skor. Benny Guldfot-varning. Eller Jimmy Grimble. You pick.

Det var ett taggat gäng som gick ut efter halvtidsvilan. Därför kom 2-1-målet efter en minut som en kalldusch. Därefter har vi en tung period på någon kvart där Näset för matchen. Sedan händer det där som händer med oss ibland när det ser mörkt ut. Vi plockar fram vårt härliga Donsöhjärta och krigar oss tillbaka in i matchen. Näset blir mer och mer passiva och vi tar över mer och mer och börjar skapa bra chanser. Så med fem minuter kommer den stora chansen. Straff, efter en situation på en hörna där Norrhem blir nerdragen. Niklas, som brukar vara säkerheten själv, stegar själv fram. Straffen blir dock inte som han tänkt sig. Målvakten går rätt och räddar. Skall det vara ännu en sån här match tänker jag borta i mitt mål. Men nej. På den efterföljande hörnan lyckas nyinsatte Dawidsa peta in kvitteringen och vi får med oss en ack så viktig poäng. En poäng som innebär att vi nu klarar oss på oavgjort mot Balltorp i sista omgången. Det kommer bli nog så svårt men förutsättningarna kunde varit sämre.

*****

Läste i Näsets matchreferat att jag såg chockad ut efter ett kanonskott av tvåmålskytten Frantzisch i andra halvlek. Ett skott jag med lite flyt lyckades styra i ribban och över. Jag var nog snarare imponerad än chockad. Typ Ronaldoklass på det skottet. Bollen ändrade riktning ett par gånger i luften innan den nådde mina knytnävar. Hoppas "Koffe" såg min uppskattande applåd.

*****

Hela backlinjen skall ha stort beröm för sin insats igår. Mycket stabil match. Jag måste dock lyfta fram ytterbackarna Petter och Norrhem lite extra. Brudgums-Petter höll seriens kanske bästa spelare i schack under i stort sett hela matchen. Han gjorde visserligen två mål men de kan P inte lastas för. Norrhem agerade Bale på vänstersidan. Spelar ingen roll hur många gånger man sett det. Man blir alltid lika hänförd av den mannens driv med boll.

*****

Riktigt surt att missa dagens EM-final i basket men pengarna måste ju in på något sätt. Spanien besegrade Frankrike och försvarade därmed sin titel. Har varit en riktigt underhållande turnering. Jag får trösta mig med att NBA2k12 snart släpps. Om man får tro trailern kommer man kunna lira med mina gamla favoriter John Stockton och Karl "The Mailman" Malone. Underbart.

*****

Förbaskat kul att Petter hamnade i trash-talk med Frantzisch. Inte varje dag man hör lugne Petter käfta. Huvudpersonen själv skrattade gott åt det efter matchen.

*****

Solk i bägaren var Simon G's sena varning som innebär att han är avstängd när allt skall avgöras på lördag. Ännu värre var att det var extremt billig varning med i en väldigt snäll match.

*****

Hörde hur en ledare i Näset talade till en kollega efter matchen. "Egentligen skall vi inte kunna tappa poäng mot dessa", sa han. Eller nåt i den stilen. Personligen tycker jag man kan vara lite mer ödmjuk än så. Förra året slutade vi nio poäng före dem. I år har vi spöat dem med 5-1. Tänkte påpeka detta men valde att vara tyst.

*****

Kan inte bestämma mig för om jag helst ser Näset eller GFF i trean nästa år. Får helt enkelt säga "må bästa lag vinna". De två möts ju i en direkt avgörande seriefinal på lördag. Nästan tråkigt att man inte kan se den.

*****

"Cause he always delivers!"

//Erik

Kommentarer
Postat av: Kjell

Frantzich heter han

2011-09-19 @ 09:29:24
Postat av: Erik

Tackar för rättelsen

2011-09-19 @ 12:13:45
Postat av: Kärra

Se nu till o vinn sista matchen! Även om det är jobbigare o ta sig ut till er så spelar ni bättre fotboll än flera andra lag i serien!

2011-09-19 @ 15:15:01
Postat av: Erik

Tackar så mycket för stödet och de uppmuntrande orden. Roligt att höra. Lovar att vi skall göra vårt yttersta. Sedan får vi se hur långt det räcker då Balltorp säkert gör detsamma.

2011-09-20 @ 13:17:14

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0