Inomhusfotboll som den skall spelas

Såg att Anton plockat upp stafettpinnen igen. Gött jobbat där. Jag blev nog lite onödigt sne över kritiken på gästboken tror jag. Att någon blir besviken för att vi inte skriver mer får man väl ta som en komplimang även om tonfallet (om man nu kan säga så om en text) kändes provocerande. Jag har i dagsläget oerhört lite att göra med ön Donsö, laget Donsö IS och spelarna i detsamma. Därför känns det svårt att skriva DIS-relaterat och då bloggen ändå är en Donsöblogg vill man ju att den framförallt skall röra DIS. Logiskt?

Nåväl, skolan är slut skrämmande snart. Nionde december är jag äntligen färdig och ångesten börjar sätta sig nu. Det positiva är väl att jag då förhoppningsvis kan få mer tid till att skriva här. Just nu är det väldigt mycket sitta i Handelsbibliotekets källare och läsa gamla statliga utredningar om tvångsvård och sådant där ni vet. När jag inte gör det skall man försöka hålla koll på traumatiserade barn, träna handboll och spöa kompisar i FIFA (jag har svårt att se hur jag inte skulle vinna en DIS-turnering nu). Tiden räcker inte till.

Saknar fotbollen gör jag dock. Varje gång jag ser fotboll på TV blir jag jädrigt sugen. Som tur var är jag inte helt utan fotboll. Varje handbollsträning inleds med en 20-25 minuters fotbollsmatch mellan unga och gamla. Jag skulle säga att detta är det viktigaste på hela träningen. Prestigen är enorm och de få gånger unga lyckas vinna är man alltid lika sur. Detta är inomhusfotboll som den bör spelas, inte med några töntiga Futsalregler. Bollen är död endast vid två tillfällen, när den är i eller bakom ett mål. Oavsett hur bollen hamnar bakom målet innebär det att försvarande lag får bollen i egen målgård. Sidlinjer existerar inte. Skulle bollen åka upp på läktarn är det krig efter den. Första man att få kontroll på bollen får kasta inkast från läktaren. Mål får enbart göras innanför målområdet. Ungefär som när Arsenal spelar med andra ord. Frisparkar existerar i princip inte men tar någon med hand eller gör något extremt fult kan undantag göras. Det är sålunda tuffa tag som gäller. Innefotboll som den borde utövas.

I nuläget har jag dragit på mig en knäskada. Jag kan springa, hoppa och stega relativt obehindrat men en enkel bredsida med vänstern får mig att vrida mig i plågor. Som tur var räcker ett funktionsdugligt ben till att dominera fotbollen i handbollen men jag måste säga att jag är lite orolig ändå. Det är tydligen fotbollscup på G utå på öa och den vill man ju kunna deltaga i. I dagsläget vore det dock omöjligt.

*****

Till alla er som inte sett walesiska filmen Submarine. Gör det.

*****

Ibland är det gött att hålla på Liverpool. Glädjefnattet som drabbade mig och min kära kusin i söndags när Johnson nätade visste inga gränser.

*****

Till alla er som inte lyssnat på Alex Turners soundtrack till den walesiska filmen Submarine. Gör det.

*****

Har tänkt mig att inom snar framtid gå igenom hela laget och skriva kortare spelarpresentationer med lite kuriosa om våra kära ö-nissar. Skall bara få ut min examen först.

Simma lugnt alla.

//Erik

Kommentarer
Postat av: Mackan

Gött att höra från dig lehmanski!

2011-11-22 @ 20:57:06

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0