Det där med religion

Hej hopp alla glada! Hej alla surmulna också för den delen. Hösten gör ju en del med mångas humör och inte skall man vara utan hälsning enbart av den anledningen att vädret är som det är. Magnus Fhager står för en lysande lista nedan. Jag blev väldigt glad och stolt över vad skyttekungen (även om han inte gjorde felst mål förra säsongen så sitter epitetet kvar) skrev om mig. Inte varje dag man nämns i samma andetag som Zlatan. Visserligen som en liknelse till hur landslaget spelar när Z inte är med, men ändå. Tack Magnus, det värmde.

*****

I tisdags satt jag hemma hos min vän Kristin och åt middag och delade en flaska rött med henne. Kristin är uppvuxen i en religiös kontext och troende kristen och vi kom att diskutera religion. Väldigt intressant eftersom jag (surprise, surprise) ser mig själv som ateist. Jag berättade för henne om när jag lånade lite Ricky Gervais-stand up och körde på vår fotbollsgala. Hon skrattade gott och sa att hon kunde förstå att det inte gick hem hos alla. "Det är lite som att du kan skämta om din pappa, men det är inte okej när andra gör det", sa hon. Det påståendet har jag lite svårt att hålla med om. För det första är inte Gud någon kristen persons pappa. Om det nu inte är så att alla kristna i hemlighet går runt och tror att de i själva verket är Jesus. Hallå hybris!

För det andra så anser jag att man måste kunna skämta om allt, inklusive min pappa, om det görs hjärtligt. Speciellt måste man kunna skämta om stora fenomen som berör världen i den mån som religion gör. Politik är ett annat sådant ämne som man bara måste få gå lös på hur mycket man vill. I Bibeln (och andra religiösa texter), som ju faktiskt är en väldigt gammal bok när allt kommer omkring, finns det så mycket som är så föråldrat i vårt samhälle, vilket gör det väldigt tacksamt att driva med. Jag anser naturligtvis inte att man skall bokstavstolka Bibeln och jag tror inte att kristna i regel gör det heller. Men ett bokstavstolkningsperspektiv ger utsökta möjligheter att driva med kristendomen. Vilket man såklart måste få göra. Precis som kristna (eller muslimer eller vilken religion man nu sluter sig till) har all rätt att sprida sina övertygelser måste man på andra sidan få föra fram det man anser som orimligt i olika troer. That's all I'm saying. Vad har detta med fotboll att göra? Inte ett sket är jag rädd.

*****

City på väg ut ur CL. Vad hände där? Skadeglädjen spirar inom mig i vilket fall som helst. Vad värre är att jag missar Liverpools chans att trycka ner miljardbygget ännu längre ner i skorna på söndag. Handbollen står i vägen.

*****

Jag tycker verkligen att det är fantastiskt att människor kan ha sin tro. Tro inget annat (höhö). Jag är också mycket glad över allt det filantropiska arbete som kyrkan utför och ja, jag betalar min kyrkoskatt. Ibland tycker jag dock att det kan vara på sin plats att göra en distinktion mellan tro och religion men det skall vi inte gå in på nu.

*****

När blir det inomhusturnering på öa? I'm on a need to know basis som man säger.

*****

"There's pride in your work and there's arrogance". Classic!

*****

Hoppas alla mår bra där ute i höstrusket.

//Erik

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0