Breaking news! Det finns homosexuella fotbollsspelare! Alltså riktigt bögar! På riktigt!

Som man även kan utläsa i Anton lilla inlägg här under, så kan man i dagens Aftonbladet läsa att Glenn Hyséns yngste, Anton Hysén, valt att, i en intervju med Offside, komma ut som homosexuell. Betydelsen av agerandet kan inte överdrivas. Homofobin inom idrottsvärlden är ett ämne jag kan skriva spaltmeter om men Simon Banks penna är snäppet vassare än min så jag hänvisar till honom. Här kan ni läsa mer om varför detta är så viktigt. (Fler länkar finns i länken.)

Detta är, som många vet, ett ämne som engagerar mig djupt. För mig är det självklart att även idrottsvärlden måste delta i all kamp mot ett jämställt samhälle. Därför kan vi bara hoppas att den mediala uppmärksamhet som Hyséns garderobsutklivande har fått leder till att fler följer efter. Det vore inte en dag för tidigt.

För den som är intresserad av vad jag skrivit i temat, hittar man min C-uppsats "Är du bög eller?" här.

Hoppas alla förstod att rubriken är något ironisk.

//Erik

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0